



Да ли сте већ испробали пројекат у коме треба заштитити јаје од пада са висине?
Овом активношћу се баве деца широм света, велики број ученика учествује у овој супер забавној СТЕМ активности за децу!
Енглески појам СТЕМ јавља се као акроним, који упућује на неколико научних дисциплина: наука (science), технологија (technology), инжењерство (engineering) и математика (mathematics).
Изазов је за децу да осмисле паковање користећи разне материјале (често то могу бити рециклирани) како би заштитили сирово јаје од пада са висине.
Шта се дешава?
Гравитација је сила привлачења – она ће свакако да привуче јаје да падне на земљу а задатак ученика је био да осмисле паковање за јаје које ће ублажити удар јајета о тло. (Инжењери су се сличном размишљањима бавили док нису осмислили ваздушне јастуке у аутомобилима).
У овом истраживању ученици осмишљавају, процењују, тестирају и предлажу побољшања, покушавају да дизајнирају паковање за јаје тако да се пад успори, јаје заштити или осмисли тако да падне на најтврђи део.
Уколико вам се чини да је немогуће, треба да знате да је 22. августа 1994, Дејвид Донехи (David Donoghue) бацио јаје из хеликоптера на голф терен у Великој Британији, са висине од 213 метара и да се није разбило.
Исходи
ученик ће бити у стању да:
– повеже јачину деловања на тело са његовим пређеним растојањем;
– доводи у везу брзину падања тела са његовим обликом;
– објасни како рециклажа помаже очувању природе;
– изведе једноставне огледе/експерименте и повеже резултат са објашњењем/закључком;
– сарађује са другима у групи на заједничким активностима;
– представи резултате истраживања (цртежом видеозаписом и др);
– повеже резултате рада са уложеним трудом.
Компетенције
Компетенција за учење
• Способан је да самостално и у сарадњи са другима истражује, открива и повезује нова знања.
• Ученик уме да планира време за учење и да организује процес учења и управља њим.
• Рад с подацима и информацијама.
• Ученик користи и самостално проналази различите изворе информација и података, разврстава их и повезује.
Дигитална компетенција
• Уме да представи, оргaнизуje и обликује одређене информације, користећи на ефикасан начин могућности ИКТ средства.
• Приликом решавања проблема уме да одабере средство ИКТ-а и да га користи на одговарајући начин.
Естетичка компетенција
• Препознаје и развија сопствене стваралачке способности и креативност у свим уметничким и неуметничким пољима свог деловања.
Одговоран однос према околини
• Одговоран је према квалитету сопственог живота, што обухвата и однос према околини и однос према здрављу.
Сарадња
• Активно и конструктивно учествује у раду групе или пара.
• Поштује правила заједничког рада и препознаје своје место и улогу у групи или пару.
• Доприноси решавању разлика у мишљењу и ставовима поштујући друге као равноправне чланове тима или групе.
• Одговорно и савесно извршава заједничке активности стављајући интересе групе изнад сопствених
Улога ИКТ-а у пројекту:
• Снимање видео -записа мобилним телефоном;
• Прављење ППТ презентације и конвертовање у видео запис.
• постављање продуката пројекта на страну пројекта.
Материјални ресурси (предлог натеријала за рад): картонске кутије, пластичне кутије, штапићи, новински папир, маказе, маркери, папири, бојице, лепак, …
Активности ученика:
• планирање и извођење истраживачке шетњу и одређивање где су проблеми са отпадом и недостатком зеленила;
• кооперативни рад – израда еко кутија од различитих материјала за одлагање чепова;
• промоција и поклањање кутија у различитим установама у локалној заједници;
• израда фотографија за школски часопис и веб-сајт;
• процењивање сопственог рада.
Активности наставника током пројекта:
• осмишљавање са ученицима назива пројекта (назив овде дат је само оквирно);
• припремање плана и подела ученика у групе;
• организовање Еко патроле;
• организовање и израда еко кутија;
• постављање кутија по појединим установама;
• прикупљање фотографија и пружање помоћи у писању чланка за школски лист и веб-сајт.
Корелација са предметима: природа и друштво, дигитални свет, ликовна култура грађанско васпитање, српски језик,
Активности
Задатак који нас је водио кроз ову целокупну актовност је:
Осмислити начин да се представи изазов који је гласио:
Како можемо заштитити јаје од пада са висине од 3 метра на тло?
Ову активност смо радили у две фазе.
У првој фази већина паковања је била веома добра тј. јаје је безбедно завршило на тлу, док су у другој фази ученици који су имали мање среће направили побољшања у пројекту и успели да са успехом обаве задатак.
