Анализа текста кроз призму Гарднерове теорије вишеструке интелигенције

Хaуард Гарднер, психолог и педагог, са универзитета на Харварду, развио је теорију вишеструке интелигенције 1986. године

Гарднер верује да интелигенција, онако како се традиционално разуме, не објашњава велику разноликост људске способности. Теорија вишеструке интелигенције сугерише да се можемо усавршавати са различитим типовима интелигенције.

Наставници знају вредност уважавања индивидуалних разлика у учењу и изражавању. Често су усмерени на пружање широког спектра наставних активности које ученицима омогућавају да науче и покажу своје разумевање на различите начине.

Кроз девет различитих аспеката, девет типова интелигенције, анализирали смо народну причу „Тамни вилајет“.

Тамни вилајет

     Приповиједа се како је некакав цар, дошавши с војском на крај свијета, пошао у тамни вилает, гдје се никад ништа не види, не знајући како ће се натраг вратити, оставе ондје ждребад од кобила да би их кобиле из оне помрчине извеле.

   Кад су ушли у тамни вилајет и ишли по њему, све су под ногама осјећали некако поситно камење, а из мрака нешто повиче: „Ко овога камења понесе, кајаће се, ако не понесе, кајаће се.“ Гдјекоји помисли: „Кад ћу се кајати за што да га носим?“ а гдјекоји: „Дај барем један да понесем.“

Кад се врате из таме на свијет, а то оно све било драго камење; онда они који нијесу понијели стану се кајати што нијесу, а они што су понијели, што нијесу више.

Народна прича

 ИНТРАПЕРСОНАЛНА АКТИВНОСТ

Приликом првог читања застали смо после гласа из мрака који је изјавио „Ко овога камења понесе, кајаће се, ако не понесе, кајаће се“и поставили питање шта би свако од њих учинио у датој ситуацији.

Ученици су рекли:

– Не бих  узела .

– Узео бих баш да видим шта је.

– Ко зна шта је то, не бих ништа додиривала.

– Не пада ми на памет да нешто сумњиво узимам.

– Тешко ми је да одлучим.

– Узео бих и наоружао се да гађам духа ако ме нападне.

– Узела бих хиљаду, читала сам причу.

– Неки су били у недоумици и нису могли да се одлуче.

ВЕРБАЛНО-ЛИНГВИСТИЧКА АКТИВНОСТ

Ученици су говорили и записивали своје мисли, песме. Овом приликом једна ученица је саставила акростичну песму на основу назива приче.

Прочитајте усправно прва слова сваког стиха ове необичне песме.

Тамо мора да се пази.

А  и нека свако  пажљиво гази.

Можеш ту и зажалити.

Немој да си брзоплет.

И пред тобом се отвара другачији свет.

 

Важно је да се добро мисли

И добро о свему размисли.

Лако је. веруј ми слепо.

Али немој да поступш глупо.

Још је важно да не будеш халапљив.

Ето пред тобом се отвара необичан свет

То је драгоцени тамни вилајет.


ВИЗУЕЛНИО-ПРОСТОРНА АКТИВНОСТ

Направили смо измишљену мапу (попут оне са благом)  како бисмо пећину опет пронашли

Направили логотип приче.

 

ТЕЛЕСНО-КИНЕСТЕТИЧКА АКТИВНОСТ

Одиграли смо игру са затвореним очима под називом „Ход по драгуљима“ у којој су ученици покушали да покупе приликом сагињања драгуље.

Ученик који често прави ствари од картона напрвио је улаз у пећину.

ИНТЕРПЕРСОНАЛНА АКТИВНОСТ

Сместили смо радњу у прошлост и понашали се тако као да се налазимо Средњем веку.

Пронашли смо да је – Вилајет управна јединица Османскога царства.

Вилајет је у ширем смислу покрајина, а у пренесеном – један засебан свет.

Истражујемо о народним причама

ЛОГИЧКО-МАТЕМАТИЧКА АКТИВНОСТ

Направили смо упоредну анализу шта је стварно а шта нестварно и закључили да стварних елемената има много више а да нестварни чине потпуни преокрет.

Untitled22Недостајуће информације из текста се односе на место, време називе краља и краљевства.

МУЗИЧКА АКТИВНОСТ

Покушали смо да пронађемо неку музику која одговара овој причи.

Предлог ученика је био „Додолска песма“ .

Импровизовали смо на ритмичким инструментима кретање по камењу.

НАТУРАЛИСТИЧКА АКТИВНОСТ

Кренули смо  на мини излет пронашли камену површину поред  Дунава и импровизовали тај осећај ходања по камењу.

Успут смо покупили у кесе и смеће које смо затекли руководећи се изреком Ово није моје смеће, али је моја планета. Размишљали смо да би данас, нажалост, тамни вилајет био испуњен пластичним отпадом.

ЕГЗИСТЕНЦИЈАЛНА АКТИВНОСТ

Постоје ли ствари због којих се можемо кајати било да их урадимо или не урадимо.

Интернет као тамни вилајет,ако га користимо можемо се кајати и ако га не користимо можемо се кајати.

Поред тога, пластика човечанству представља велики разлог за кајање.

На крају ученици су имали прилику да изаберу четири  најинтересантније активности које су радили.

71326598_694462694393920_3511924771447111680_n

Њихови одговори су графички представљени на следећи начин.12

Из приказаног се види да је највећу пажњу изазвала активност у којој су ученици у природи вршили истраживање, док су уобичајене активности слабије оцењене.

Гарднерова теорија вишеструке интелигенције, подржавана и оспоравана, заслужено има своје присталице у школама широм света.

 

 

Advertisements
Categories: Идеје | 2 коментара

Кретање чланака

2 thoughts on “Анализа текста кроз призму Гарднерове теорије вишеструке интелигенције

  1. Дивно! Као и све до сада оргинално! Браво!🥰

  2. Хвала, драга колегинице!

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

Блог на WordPress.com.

%d bloggers like this: